lördag 24 januari 2009

Lycka är???


Satt här och mådde rätt kass igår... jävligt kass om jag ska vara ärlig.
Till slut blev allt nattsvart.... då kom jag på att jag borde försöka bli glad och lycklig igen. Alltså fokusera på positiva saker.... mmmmm bra.

Hade tv:n på i bakgrunden.... då hör jag en röst som säger... -människor kan inte bli lyckliga. VA!?!?! Blev tvungen att kolla in vad den här snubben verkligen menade. Har tyvärr inget namn på killen men han var forskare i lycka.
Hans teori var att vi människor inte kan behålla lyckan. OM vi trots allt finner den så varar den max i 3månader. Hans teori stödde sig på undersökningar gjorda på råttor och människor.
Man hade gjort tester med att man tagit två människor som på morgonen gått hemifrån och varit 5,7 på en skala från 1-10.
Man A hade vunnit flera miljoner på lotto. Han var superlycklig.
Man B hade varit med om en trafikolycka och satt i rullstol. Han var allt annat än lycklig.
Efter ett år hade man kollat läget och då var dessa personer på samma ställe på skalan 1-10 av lycka. Kontentan är att han som vann pengar var inte mer lycklig ett år senare än han var innan han vunnit... mannen i rullstol var också tillbaka på ursprungsläget efter ett år.

Det andra experimentet var på råttor. Man gav dom droger... om dom tryckte på en knapp med nosen fick dom en dos lyckodrog. Dom stod vid knappen hela tiden och till slut dog dom. Överdos. Kontentan var att om vi kan vara lyckliga hela tiden så skulle vi dö.

MEN HALLÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ska jag känna mej nöjd över att jag inte är riktigt lycklig just nu? För annars så skulle jag riskera att dö. För om inte letar lycka så har vi inget som drar oss framåt... finner vi total konstant lycka så dör vi.
Ja nu mår jag väldigt mycket bättre.
Fast nog blir jag lite fundersam... hur fan kan man forska i lycka? Begreppet lycka.... är ju sååå olika... så först måste man ju bestämma vad lycka är för alla människor. Hur ska det gå till?
Det som är lycka för mej är ju inte det för dej.
Alltså en väldigt konstig forskning.
Men som jag ändå förstod så hade man kollat runt i världen och dragit paralleller att oavsett om man bodde i Afrika eller i Kina så var man ungefär lika lyckliga. Tror det var 5.7 på skalan 1-10.
Självklart så skulle kanske inte jag vara 5.7 på skalan om jag blev tagen ur mitt sammanhang här och satt i en koskits hydda i Afrika..... ????

MEN ändå... detta sätter griller i mitt huvud.... ska man helt enkelt sluta jaga lyckan om man vill leva ett tag till?

Ja... nu är det ju lördag och det betyder godis. Jag är jätteglad ... men jag tror jag passar mej för att skriva lycklig.... hehehe...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar